Samochód elektryczny? To się opłaca!

14 lipca 2017

Era samochodów elektrycznych zbliża się wielkimi krokami. Niemcy, Francja i Norwegia już zatwierdziły zakaz sprzedaży i rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi, który wejdzie w życie w latach 2030 i 2040.

Popularyzacja i promocja pojazdów z silnikami elektrycznymi przez największe koncerny samochodowe wskazuje na to, że wszystkich nas w niedalekiej przyszłości czeka przesiadka na bardziej ekonomiczne i wydajne samochody elektryczne.

W artykule sprawdzamy koszta zakupu i eksploatacji oraz ogólny komfort podróży pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Dlaczego już dziś warto zainwestować w rozwiązania przyszłościowe? Zapraszamy do lektury.

Koszt zakupu – pojazd spalinowy a elektryczny

Samochody elektryczne wciąż pozostają bardzo drogie – nawet pomimo planowanych i powoli wdrażanych ulg podatkowych i zachęt ze strony rządu. Napęd elektryczny jest wciąż młodym rozwiązaniem, a niewielka ilość dostępnych modeli na rynku nie zachęca klientów biznesowych i indywidualnych. Za samochód napędzany silnikiem elektrycznym średniej klasy przyjdzie nam zapłacić około 150 tysięcy złotych brutto. Należy przy tym zaznaczyć, że rynek wtórny pojazdów elektrycznych póki co nie istnieje.

Niemniej, wysoki koszt zakupu pojazdu elektrycznego jest w stanie zwrócić się dosyć szybko – zwłaszcza gdy korzystamy z samochodu w celach zarobkowych. Warto zwrócić uwagę również na elastyczne formy zewnętrznego finansowania (leasing, kredyt, wynajem długoterminowy), które ułatwiają zakup samochodu.

Koszt eksploatacji – pojazd spalinowy a elektryczny

Uśredniony koszt przejechania 100 km w cyklu miejskim pojazdem elektrycznym wynosi około 48 groszy. Wykonanie podobnego dystansu pojazdem spalinowym to koszt rzędu 35 – 50 złotych. Pokonując miesięczny dystans wynoszący około 4 tysięcy kilometrów, koszt jazdy samochodem spalinowym wyniesie nas mniej więcej 1400 – 2000 złotych, podczas gdy miesięczna jazda samochodem elektrycznym kosztować będzie nieco powyżej 19 złotych.

Oczywiście do kosztów eksploatacyjnych należy doliczyć koszty serwisu i napraw. Sporym problemem może być nierozwinięta infrastruktura stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Niemniej, już przedsięwzięto plany rozbudowy sieci stacji w całej Polsce. W największych miastach w naszym kraju istnieje co najmniej kilka stacji ultraszybkiego i szybkiego ładowania. Samochody elektryczne można ładować również samodzielnie poprzez podłączenie ich do gniazdka trójfazowego. Możliwe jest również wymienianie akumulatorów – jest to najszybsze i najbardziej kosztowne rozwiązanie.

Komfort podróży – pojazd spalinowy a elektryczny

Komfort jazdy samochodem elektrycznym jest niepomiernie wyższy niż pojazdem spalinowym. Absolutna cisza wewnątrz pojazdu, sprawność silnika nie mniejsza niż 98% (sprawność silnika spalinowego to około 20%), brak wibracji, dynamiczne przyśpieszanie i wchodzenie na obroty oraz najwyższy poziom ekologii. Tym charakteryzują się obecne na rynku pojazdy z napędem elektrycznym.

Wielu kierowców obawia się o zasięg samochodów elektrycznych. Średnio zasięg pojazdów z napędem elektrycznym wynosi od 150 do nawet 500 km. Jest on więc całkowicie wystarczający do całodniowej jazdy po mieście.

O tym, jak wygodnie jeździ się samochodami elektrycznymi można się zresztą łatwo przekonać. Tylko w Warszawie jeździ już solidna flota takich samochodów. Elektrycznymi pojazdami dzięki naszej aplikacji można się tez przejechać między innymi w Lublinie.

Udostępnij

Podobne artykuły